http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Labelleugens

13 januari 2014    Jord Althuizen   

Blogger Jord Althuizen maakt gehakt van de grootgrutters. Labelleugens, trap er niet in! Laat je geen sprookjes vertellen, maar ga naar de detaillist.

Nog goedkoper, nog efficiënter, snijden in de marge, alternatieve ingrediënten, substituten en vulmiddelen, alles voor een lagere prijs. Want ja, daar is het de Nederlandse supermarkten om te doen, de laagste prijs. ‘De consument wint aan koopkracht’ roepen de bladen. ‘De consument en de dieren verliezen snoeihard’, snik ik.

De jarenlange prijzenoorlog bij de grootgrutters van dit kikkerlandje hebben de prille culinaire rijkdom, die na een eeuwenlange calvinistische insteek als een asperge in de lente de kop opstak, voortijdig afgehakt. Het resultaat? Schap na schap, plank voor plank en koelvitrine na koelvitrine niets anders dan culinaire fata morgana’s. Illusies van wat het ooit was, van wat het product zou moeten zijn. De paling is opgespoten met water, de krabsalade heeft nog nooit een bodemkruiper gezien en slagroom maken we niet meer van melk maar van planten. Niets is meer zoals oma het ooit kende. 

Labelleugens
Maar dan, terwijl de hoofdleverancier van de Nederlandse gezinskoelkast gefocust is op dat laagste cijfertje onderaan de kassabon, gebeurt er iets. De motor van de voedselverindustrialisering begint te haperen en te sputteren. De natuur geeft tegengas. De grenzen van voedselproductie tegen zo laag mogelijke kosten zijn overschreden en de voedselschandalen stapelen zich op. De consument schrikt en toont haar schizofrene aard: we willen de kwaliteit en veiligheid van vroeger maar de prijs van nu. Een varkentje dat de grootste grootgrutters eenvoudig denken te wassen met een eenvoudige oplossing: labelleugens. We doen gewoon alsof: een ambachtelijke biefstuk, biologisch gefokt met weldaad en welzijn voor het dier.

Want nergens worden de labelleugens zo pijnlijk zichtbaar als in het vleesschap van de supermarkt. Een schap gevuld door de ‘grootste ambachtelijke slager van het land’ aldus de goedlachse reclameman in blauw. Labels vol sterren, ambachtelijke stempels en feelgood leuzen moeten de ware inhoud verdoezelen. Laatst verscheen een foto van een verpakking met de tekst: ‘Ambacht volgens Oud-Hollands Slagersrecept, sinds 1955. Vakkundig gesneden shoarmareepjes, pittig gekruid met komijn en foelie.’ Klinkt goed toch? Laten we het even analyseren. Shoarma is een recept uit het Midden-Oosten waar het sinds 1800 gemaakt wordt van verticaal gestapeld vlees (veelal lam) dat op smaak is gebracht met kardemom, kaneel en nootmuskaat en al draaiend wordt afgesneden tot reepjes. Dus geen varken, geen oud-Hollands, geen machinaal voorgesneden vleessnippers, geen komijn en ook geen foelie. Het enige oud-Hollandse ambacht dat je in dit doosje treurigheid aantreft, is de flinke portie boerengelul. 

‘Vlees met oorsprong’
De gele rakkers met laagste prijsgarantie kunnen er ook wat van. Zij zijn de trotse bedenkers van ‘Vlees met oorsprong’. Een prachtige leus vol gebakken lucht. Al het vlees heeft een oorsprong, het moet immers ergens vandaan komen. Het verschil is dat je het van het ene vlees wel wilt weten en van het andere niet. Bij het vlees van de ‘hallo-roepers’ wil je dat waarschijnlijk dus niet weten. Want als je het duurzame aspect van je kalfsvlees onder de aandacht brengt met de ‘warm and fuzzy ‘tekst: ‘Doordat ze samen eten en drinken hebben ze een betere kwaliteit van leven’ en één fonkelende ster, ben je niets anders aan het doen dan consumenten misleiden. Als ik moet eten en drinken in een kroeg gebouwd voor tweehonderd gasten maar gevuld met zeshonderd heb ik nou niet echt kwaliteit van leven. Want dat is waar die ene ster voor staat: Voldoende ijzer om bloedarmoede tegen te gaan, meer ruwvoer, geen kale roostervloer en korter vervoer naar boerderij en slachthuis. Meer ruimte krijgen ze pas bij twee en drie sterretjes, maar die verkoopt de gele rakker nou net niet want dat is ‘te duur’. 

Waar jij als consument je waspoeder haalt zal mij worst wezen. Maar als je ambacht, oud-Hollandse recepten, kwaliteit, oorsprong en duurzaamheid belangrijk vindt, trap dan niet in de labelleugens maar koop bij de detaillist. Die staat voor zijn product, onderscheidt zich op kwaliteit en vertelt je een verhaal, geen sprookje.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Super Sibaris

Is het al lastig om in Lima slecht buiten de deur te eten, bij Sibaris in Lima klopt werkelijk alles.

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

5 Seconds of Summer

Tijdens het zomerseizoen blijft je anders zo goeddraaiende restaurant leeg. Herkenbaar gevoel? Lees dan vooral verder.

Talent gaat mooie toekomst tegemoet

Tijdens @tvdtoekomst zit @Culiluci bij juryleden Jacob Jan Boerma @rest_deLeest en Edwin Vinke @krommewatergang.

Fucking Perfect? Fucking Respect!

Voor de documentaire Fucking Perfect over @SergioHerman vraagt @JeroendeZeeuw wat meer Fucking Respect.

Houden van mannen

Wat moeten we toch met die bokken, stieren en hanen? @megamarijke van @YFM_Br en @YFM_NL blogt erover.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Leonie Pluyter @Leoniepluyter
"In de laatste weken van het jaar presenteert Food Inspiration je de belangrijkste foodtrends voor 2018. https://t.co/ji1Zqpxl4a"

gerrit van elst @elst126
"RT @foodinspiration: Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien steed… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien st… https://t.co/IS4v74kKZ2"

Dilmah Nederland @DilmahNL
"Food Inspiration over "de belangrijkste foodtrends voor 2018. foodtrend #03: Viva la terroirism! In 2018 geldt: hoe… https://t.co/QtEMsxpJWB"

Santa Chris @Alberti2Chris
"RT @anatlus89: Finished my yummy dish of #shrimpscampi with #linguine #pasta on stream earlier tonight! #Cooking streams have been fun so f… "

Butchers @gwaunmeats
"A "slow roasted pork belly" recipe... looks delish! #foodinspiration https://t.co/K1YpXzBApj"

Laura Meerveld @laurameerveld
"Bouillon, de nieuwe koffie. [@brodoNYC] | | https://t.co/KgPSnWCH64 | https://t.co/3aoOYEMLRw https://t.co/cAwWBvl4XZ"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Lunch & inspiratie over de reis naar een duurzamer foodaanbod van #Bakerstreet op ons HQ. https://t.co/nsHcz7BpRG"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @MaaikedeReuver: Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #03: Viva terroirism! https://t.co/izfrkcpcDM"

Deli2go_NL @Deli2go_NL
"RT @MaaikedeReuver: Bedankt voor de lunch en jullie verhaal @Deli2go_NL @BakerstreetNL @rogiersoetens! https://t.co/J2X1R1wGpS"