http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Generation P(ositive)

21 januari 2014      

Eindredacteur Thierry kijkt vooruit op 2014. Een nieuwe groep staat op: Generation P(ositive)

Het is passend om in deze periode van het jaar vooruit te kijken en enkele uitdagingen te benoemen. Nu, ik word niet echt wild van de steeds terugkerende nieuwjaarsspeeches en jaarvoorspellingen met hun pessimistische, doemdenkend klaagzang.

Deze keer is het anders. Er zijn vandaag tekenen van verandering. Een nieuwe groep staat op en benadert de toekomst anders dan we gewoon waren de voorbije 3 decennia. Deze groep bestaat voornamelijk uit ondernemers in de wereld van design, communicatie, kunst en - niet verwonderlijk - de horeca. Wat hen bindt is een nieuw sentiment van positivisme, van optimisme, van kansen creëren en delen. Deze groep is niet bezig met de vraag of het glas halfvol of halfleeg is omdat ze het glas willen zien overvloeien. Zij begrijpen dat zonder een hoopvol, ‘forward-looking attitude’ de nodige innovatie en vooruitgang vertraagd wordt.

Leitmotiv
Europeanen staan bekend om hun cultureel pessimisme. Waar overal in de wereld het Nu wordt gezien als startpunt van een toekomst, zien wij Europeanen, dit als het eindpunt van het verleden. We hebben een morbide obsessie met jaaroverzichten, historische verjaardagen en herdenkingen, die het cultureel pessimisme enkel verder aanwakkert. Een maatschappij geobsedeerd met haar verleden kan natuurlijk niet omgaan met een toekomst, geschapen door de snel groeiende kracht van innovatie en technologie. We blijven vanuit onze ivoren toren sceptisch tegenover een al te groot optimisme. Dit komt onder andere door gebeurtenissen uit onze recente geschiedenis. Overlevenden van deze gebeurtenissen hebben nog steeds sleutelposities in de maatschappij en hun slechte nieuws is een soort Leitmotiv voor de Europese geschiedenis van de afgelopen decennia geweest.

Nu durven jongere generaties enig optimisme ten tonele brengen. Jongeren voelen dat de grote uitdagingen van een globaliserende wereld niet beantwoord kunnen worden met een doembeeld of een obsessie voor het verleden.

Vers bloed
Meerdere trendwatchers schrijven dit toe aan de typische ‘generositeit’ van de Millennials. Deze jongeren groeien op in een digitale wereld zonder grenzen en sociale beperkingen, waar transacties gratis zijn, en waar rijkdom niet meer bepaald wordt door inkomst maar door uitkomst. Hun ‘connectedness’ met de andere, meer positief ingestelde delen van de wereld, maken van hen de drijvende kracht achter dit nieuw positief sentiment dat in Europa opduikt. Ondernemers als Nick Bril, Dries en Yuri van Wasbar, Valérie Lepla van Pistolet-Original en de jongens van Bubblepost geven ons zuurstof en doen ons hart sneller kloppen. Het is alsof er nieuw vers bloed door onze aderen vloeit.

We zijn in Europa pas aan het begin van dit nieuwe sentiment. Ik kan het alleen maar omarmen en anderen inspireren om ook een positieve toekomst te creëren. Happy 2014.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Super Sibaris

Is het al lastig om in Lima slecht buiten de deur te eten, bij Sibaris in Lima klopt werkelijk alles.

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

5 Seconds of Summer

Tijdens het zomerseizoen blijft je anders zo goeddraaiende restaurant leeg. Herkenbaar gevoel? Lees dan vooral verder.

Talent gaat mooie toekomst tegemoet

Tijdens @tvdtoekomst zit @Culiluci bij juryleden Jacob Jan Boerma @rest_deLeest en Edwin Vinke @krommewatergang.

Fucking Perfect? Fucking Respect!

Voor de documentaire Fucking Perfect over @SergioHerman vraagt @JeroendeZeeuw wat meer Fucking Respect.

Houden van mannen

Wat moeten we toch met die bokken, stieren en hanen? @megamarijke van @YFM_Br en @YFM_NL blogt erover.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Leonie Pluyter @Leoniepluyter
"In de laatste weken van het jaar presenteert Food Inspiration je de belangrijkste foodtrends voor 2018. https://t.co/ji1Zqpxl4a"

gerrit van elst @elst126
"RT @foodinspiration: Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien steed… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien st… https://t.co/IS4v74kKZ2"

Dilmah Nederland @DilmahNL
"Food Inspiration over "de belangrijkste foodtrends voor 2018. foodtrend #03: Viva la terroirism! In 2018 geldt: hoe… https://t.co/QtEMsxpJWB"

Santa Chris @Alberti2Chris
"RT @anatlus89: Finished my yummy dish of #shrimpscampi with #linguine #pasta on stream earlier tonight! #Cooking streams have been fun so f… "

Butchers @gwaunmeats
"A "slow roasted pork belly" recipe... looks delish! #foodinspiration https://t.co/K1YpXzBApj"

Laura Meerveld @laurameerveld
"Bouillon, de nieuwe koffie. [@brodoNYC] | | https://t.co/KgPSnWCH64 | https://t.co/3aoOYEMLRw https://t.co/cAwWBvl4XZ"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Lunch & inspiratie over de reis naar een duurzamer foodaanbod van #Bakerstreet op ons HQ. https://t.co/nsHcz7BpRG"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @MaaikedeReuver: Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #03: Viva terroirism! https://t.co/izfrkcpcDM"

Deli2go_NL @Deli2go_NL
"RT @MaaikedeReuver: Bedankt voor de lunch en jullie verhaal @Deli2go_NL @BakerstreetNL @rogiersoetens! https://t.co/J2X1R1wGpS"