http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Waar is de S in Foodservice?

2 april 2014      

Vorig jaar was ik op de Barista Wereldkampioenschap. Ik had zin in een heerlijke koffie. Het zou hier wel moeten lukken, dacht ik. Niet dus.

Ik werd totaal niet ontvangen of aangesproken, en als dat toch gebeurde, was het met tegenzin want ik ‘stoorde’ de barista in zijn vakmanschap. Nog nooit heb ik mij als gast zo slecht gevoeld. Ja, de koffie is er uiteindelijk gekomen, meer was het niet. Hoe komt dat toch? Dat er geen groet af kan? Is het zo moeilijk om een klant te bedienen of is er meer aan de hand?

Productgericht
We weten allemaal dat de economie gedreven wordt door schaarste. Na de wereldoorlogen was product en beschikbaarheid de grootste schaarste. Het hele businessmodel van de voedingsketen is toen gemodelleerd om aan deze behoefte te beantwoorden. Sindsdien is er niets veranderd. De focus in foodservice ligt nog steeds heel duidelijk op ‘food’.

Het ziet er niet naar uit dat de technologische ontwikkelingen en digitale revolutie daar verandering in gaat brengen. Integendeel. Ga maar eens naar TripAdvisor, Yelp, Urbanspoon of andere reviewsites. Geen enkele laat je toe om horecazaken te selecteren op gastvrijheid. Het feit dat ‘eten’ of ‘keuken’ helemaal bovenaan de lijst staat, bevestigt mijn punt dat onze branche nog steeds productgericht is.

Je leest wel vaak dat de bediening uitstekend was, maar dat is niet hetzelfde als gastvrijheid. Bediening is het technisch aspect: tafel afruimen, rechts serveren, drank bijvullen, dat soort dingen. Dit is alleen maar eten en drinken brengen tot bij de gast. Hoe moeilijk kan het zijn? Gastvrijheid is iets anders. Het gaat om menselijk contact. Laat vandaag net dat dé grootste schaarste zijn. Aan product, beschikbaarheid en diensten is er geen gebrek. Keuze genoeg, teveel zelfs. Schaarste vind je nu in connectie.

Betrokkenheid
Connectie is de band van affiniteit, vertrouwen en betrokkenheid die zich vormt tussen mensen als gevolg van hun interacties. De overdreven activiteit op social media, waar iedereen virtueel bevriend is, heeft geleid tot een uitholling van deze menselijke connectie. Ik zie vandaag mensen uitgaan, niet om lekker te eten maar om mensen in het echt te ontmoeten. Om echte mensen te zien. De horeca zou zich daarop moeten toespitsen.

Godsgeschenk
Bedenk dat de bezoeker altijd in een positieve mindset is op het moment dat hij de zaak binnenwandelt. Altijd. Wie ook, waar dan ook. Het is een godsgeschenk voor elke horecaondernemer en er wordt te weinig mee gedaan. Nochtans suggereert een groeiende hoeveelheid onderzoek dat het verhogen van de menselijke ‘aansluiting’ tussen gast en horecamedewerker de sleutel is tot het verbeteren van de gastvrijheid en klantenbinding. Het is niet toevallig dat de initiatiefnemers van Amstersdams nieuwste hotspot hun zaak hebben gedoopt tot Trust: to rely upon spirit totally.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Super Sibaris

Is het al lastig om in Lima slecht buiten de deur te eten, bij Sibaris in Lima klopt werkelijk alles.

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

5 Seconds of Summer

Tijdens het zomerseizoen blijft je anders zo goeddraaiende restaurant leeg. Herkenbaar gevoel? Lees dan vooral verder.

Talent gaat mooie toekomst tegemoet

Tijdens @tvdtoekomst zit @Culiluci bij juryleden Jacob Jan Boerma @rest_deLeest en Edwin Vinke @krommewatergang.

Fucking Perfect? Fucking Respect!

Voor de documentaire Fucking Perfect over @SergioHerman vraagt @JeroendeZeeuw wat meer Fucking Respect.

Houden van mannen

Wat moeten we toch met die bokken, stieren en hanen? @megamarijke van @YFM_Br en @YFM_NL blogt erover.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Leonie Pluyter @Leoniepluyter
"In de laatste weken van het jaar presenteert Food Inspiration je de belangrijkste foodtrends voor 2018. https://t.co/ji1Zqpxl4a"

gerrit van elst @elst126
"RT @foodinspiration: Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien steed… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien st… https://t.co/IS4v74kKZ2"

Dilmah Nederland @DilmahNL
"Food Inspiration over "de belangrijkste foodtrends voor 2018. foodtrend #03: Viva la terroirism! In 2018 geldt: hoe… https://t.co/QtEMsxpJWB"

Santa Chris @Alberti2Chris
"RT @anatlus89: Finished my yummy dish of #shrimpscampi with #linguine #pasta on stream earlier tonight! #Cooking streams have been fun so f… "

Butchers @gwaunmeats
"A "slow roasted pork belly" recipe... looks delish! #foodinspiration https://t.co/K1YpXzBApj"

Laura Meerveld @laurameerveld
"Bouillon, de nieuwe koffie. [@brodoNYC] | | https://t.co/KgPSnWCH64 | https://t.co/3aoOYEMLRw https://t.co/cAwWBvl4XZ"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Lunch & inspiratie over de reis naar een duurzamer foodaanbod van #Bakerstreet op ons HQ. https://t.co/nsHcz7BpRG"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @MaaikedeReuver: Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #03: Viva terroirism! https://t.co/izfrkcpcDM"

Deli2go_NL @Deli2go_NL
"RT @MaaikedeReuver: Bedankt voor de lunch en jullie verhaal @Deli2go_NL @BakerstreetNL @rogiersoetens! https://t.co/J2X1R1wGpS"