http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

My moment, my food

3 september 2014    Janne Wellens   

Over goesting, en meer nog over het niet vervullen van die persoonlijke behoefte.

Het is vrijdagavond en volgens mijn virtuele agenda staat er een gezellig dineetje gepland. Oef, eindelijk het uiteten zelf. Vier maanden, ja vier, namen de tijdrovende voorbereidingen in beslag.

Een datum vastprikken is een kwestie van knopen doorhakken, maar een restaurant uitkiezen met 2 veggies, een lactose intolerantje, salade-hater en een anti-gluten persoon is een heel ander verhaal. Helaas zijn dit nog maar de allergieën en ik-lust-dat-niet opsommingen. Waar we écht zin in hebben komt veelal op de laatste plaats.

Ik wil het niet hebben over de welbesproken keuzestress, want uiteraard, die is er sowieso. Niet voor niets kennen de vaste menu’s tegenwoordig een grandioos succes. Ik kom misschien wel 10 jaar te laat - Vlamingen verkozen in 2004 het woord als het mooiste van de Nederlandse taal - maar toch wil ik het hebben over goesting, en meer nog over het niet vervullen van die persoonlijke behoefte. Ik pols even bij omstaande vrienden en zij hebben zin in de meest uiteenlopende lekkernijen gaande van La trappe bier, sushi tot een pompoensoepje op mama’s wijze. Ga nu met deze mensen op restaurant en niemand zal er zijn gading vinden. Compromissen sluiten it is, en daar hebben we nu net géén goesting in.

Moodfood

Ja, de consument is anno 2014 best veeleisend, maar hoe gelukzalig zou het zijn om op restaurant geserveerd te worden met exact datgene waar jij zin in hebt? Waar is die goesting hulplijn, en begrijp me nu niet verkeerd, waar kernwoorden als pikant, Aziatisch, geen ui, kleine honger en krokant een uur later leiden tot een verrassend lekker gerecht aan mijn voordeur? Waar is die katerbar waar ik op de zoveelste day after terecht kan voor een portie verantwoorde vettigheid op een bedje van vitamine C en een dafalgan on the side? En soms, heel soms, heb ik gewoon geen honger, en wil ik zonder neerbuigende blikken een kindermenu bestellen. 

Onze mood is tamelijk wispelturig en dit uit zich ook in wat we willen verorberen.  Vreemd genoeg kom ik tijdens dergelijke momenten toch niet aan mijn trekken in de al bestaande horeca concepten. Zie ik hier even een buitengewone kans? Bovendien is er data in overvloed. Als Facebook gepersonaliseerde advertenties kan uitsturen, kunnen wij in de toekomst dan ook geen made-to-measure schotels presenteren, eveneens aangepast aan onze emotie van de dag? Als Suitcase, het online retailconcept dat na een intake gesprek letterlijk een suitcase opstuurt met een nieuwe garderobe, de drukbezette man kan kleden, kunnen wij deze dan ook niet op dezelfde manier voeden? Hoog tijd om tegen de stroming in te zwemmen en ken je klant voor hij jou kent. Beter nog, weet hoe deze zich voelt voordat hij ooit van jouw zaak gehoord heeft. 

Focus op de mens

Meer concreet: vergeet voor een keer de heersende foodtrends van het moment. Focus je op de mens en zijn goesting. Laat je volledig inspireren door je klanten. Pas je menu aan op een bepaalde mood, of vergeet zelfs het bestaan van die weinigzeggende blaadjes. Op aanvraag kan je bijvoorbeeld eens eindigen met het voorgerecht of op een hete zomerdag een driegangen ijslolly menu aanbieden. Luister, kijk en presenteer iets dat een klant doet kalmeren op een stressy dag. Via diverse big data kom je er snel achter wie die tweedezitters zijn, nodig ze uit voor een bemoedigende maaltijd. Gebruik op een regenachtige dag een vleugje humor in je dressering en serveer stiekem een alcoholvrije cocktail aan de jarige, want dat loopt meestal toch uit de hand. Flexibiliteit is hierbij de sleutel tot succes. Elke persoon is uniek, ook zijn goesting. Meer nog, steek eens extra tijd in je klantenbestand, verzamel zoveel mogelijk informatie over de door jou gekozen doelgroep. Zie het niet als een meerwaarde, maar eerder als de belangrijkste bouwstenen van je succes. 

Liefste food professionals, zie het als een kans, een opportuniteit, om het een keer 100% volgens de goesting van de klant te doen. Grijp deze met mes en vork, kruidt het stevig met een snuifje big data en serveer moodfood, de perfecte balans tussen cravings en een gemoedstoestand. En op vrijdagavond ga ik voortaan zorgeloos gezellig dineren, waar ieder smult van zijn personal gerecht, zonder vooraf te bestellen. 

 

Moodfood, my moment, my food.

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Super Sibaris

Is het al lastig om in Lima slecht buiten de deur te eten, bij Sibaris in Lima klopt werkelijk alles.

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

5 Seconds of Summer

Tijdens het zomerseizoen blijft je anders zo goeddraaiende restaurant leeg. Herkenbaar gevoel? Lees dan vooral verder.

Talent gaat mooie toekomst tegemoet

Tijdens @tvdtoekomst zit @Culiluci bij juryleden Jacob Jan Boerma @rest_deLeest en Edwin Vinke @krommewatergang.

Fucking Perfect? Fucking Respect!

Voor de documentaire Fucking Perfect over @SergioHerman vraagt @JeroendeZeeuw wat meer Fucking Respect.

Houden van mannen

Wat moeten we toch met die bokken, stieren en hanen? @megamarijke van @YFM_Br en @YFM_NL blogt erover.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Leonie Pluyter @Leoniepluyter
"In de laatste weken van het jaar presenteert Food Inspiration je de belangrijkste foodtrends voor 2018. https://t.co/ji1Zqpxl4a"

gerrit van elst @elst126
"RT @foodinspiration: Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien steed… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien st… https://t.co/IS4v74kKZ2"

Dilmah Nederland @DilmahNL
"Food Inspiration over "de belangrijkste foodtrends voor 2018. foodtrend #03: Viva la terroirism! In 2018 geldt: hoe… https://t.co/QtEMsxpJWB"

Santa Chris @Alberti2Chris
"RT @anatlus89: Finished my yummy dish of #shrimpscampi with #linguine #pasta on stream earlier tonight! #Cooking streams have been fun so f… "

Butchers @gwaunmeats
"A "slow roasted pork belly" recipe... looks delish! #foodinspiration https://t.co/K1YpXzBApj"

Laura Meerveld @laurameerveld
"Bouillon, de nieuwe koffie. [@brodoNYC] | | https://t.co/KgPSnWCH64 | https://t.co/3aoOYEMLRw https://t.co/cAwWBvl4XZ"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Lunch & inspiratie over de reis naar een duurzamer foodaanbod van #Bakerstreet op ons HQ. https://t.co/nsHcz7BpRG"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @MaaikedeReuver: Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #03: Viva terroirism! https://t.co/izfrkcpcDM"

Deli2go_NL @Deli2go_NL
"RT @MaaikedeReuver: Bedankt voor de lunch en jullie verhaal @Deli2go_NL @BakerstreetNL @rogiersoetens! https://t.co/J2X1R1wGpS"