http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

Succesvoller door superpromoters

16 oktober 2014      

Hoe vind je superpromoters en hoe zet je ze in? @Sabinevanwylick over deze belangrijke groep enthousiaste mensen.

Als je een bedrijf start, heb je vaak een paar enthousiastelingen in je directe omgeving die geloven in je product of dienst. Maar ook als je groeit zijn deze mensen van ongelooflijk grote waarde voor je bedrijf.

‘Superpromoters’ noemt Rijn Vogelaar deze mensen in zijn enthousiasmetrilogie ‘Flame, Flow, Flood’. Superpromoters zijn een belangrijke partner voor je bedrijf. Niet alleen om je product of dienst te promoten, maar ook om mee te denken. Het zijn immers mensen, die je product of dienst goed kennen, die er positief over zijn en die erover praten in hun sociale omgeving. Maar het zijn ook mensen die enthousiasme kunnen overdragen op anderen. En die mensen moeten we koesteren!

Kijkje in je keuken

Een goed contact met deze waardevolle groep mensen maakt je bedrijf succesvol. Nodig ze uit en gun ze een kijkje in je keuken. Laat ze meedenken over je product. Wedden dat ze nog enthousiaster worden?

Ieder bedrijf zal ze hebben, maar hoe vind je je superpromoters? Als je starter bent, bestaan ze vooral uit mensen in je eigen omgeving. Zodra je groeit, wordt het een stuk lastiger om al die enthousiastelingen te vinden. Social media zijn een hulpmiddel om nieuwe superpromoters te vinden. Ken je volgers op Facebook of Twitter! Zij zullen immers enthousiast zijn over je bedrijf.

Limoncello di Fiorito

Een bedrijf dat naar eigen zeggen niet zou bestaan zonder zijn eerste superpromoters, is Limoncello di Fiorito. Mede-eigenaar Franco Fiorito probeerde met zijn broer voor de lol een Limoncello-recept uit, dat hij van zijn familie in Sicilië had gekregen. ‘Soms gaven we het als cadeautje aan vrienden bij een etentje of verjaardag. Op een gegeven moment kwamen ook steeds meer onbekenden naar ons toe of ze flessen konden kopen. We lieten onze Limoncello ook bij een Italiaans restaurant proeven en deden mee aan een drankenwedstijd in Engeland. Daar werden we tweede van de wereld. Dat was voor ons de bevestiging dat het wel goed moest zijn en zo hebben we er in 2011 ons bedrijf van gemaakt’, vertelt Franco.

Olievlek

‘Ons hele bedrijf is op superpromoters gebaseerd’, beweert Franco. ‘Onder meer via Facebook en via andere communicatiemiddelen houden we contact met deze mensen waarvan we weten dat ze ons product lekker vinden. Door al deze ‘likers’ komen er weer nieuwe superpromoters bij. Het werkt als een soort olievlek.’

Wil je een nieuw product in de markt zetten? ‘Begin dan klein’, zegt Franco. ‘Zorg ervoor dat je genoeg enthousiastelingen krijgt. Pas als het succesvol blijkt, ga je het groter maken. Wij hebben het ook heel langzaam gedaan, je moet een product niet door de strot van mensen willen duwen, dat werkt niet. Laat je superpromoters voor je werken!’ 

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Super Sibaris

Is het al lastig om in Lima slecht buiten de deur te eten, bij Sibaris in Lima klopt werkelijk alles.

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

5 Seconds of Summer

Tijdens het zomerseizoen blijft je anders zo goeddraaiende restaurant leeg. Herkenbaar gevoel? Lees dan vooral verder.

Talent gaat mooie toekomst tegemoet

Tijdens @tvdtoekomst zit @Culiluci bij juryleden Jacob Jan Boerma @rest_deLeest en Edwin Vinke @krommewatergang.

Fucking Perfect? Fucking Respect!

Voor de documentaire Fucking Perfect over @SergioHerman vraagt @JeroendeZeeuw wat meer Fucking Respect.

Houden van mannen

Wat moeten we toch met die bokken, stieren en hanen? @megamarijke van @YFM_Br en @YFM_NL blogt erover.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Leonie Pluyter @Leoniepluyter
"In de laatste weken van het jaar presenteert Food Inspiration je de belangrijkste foodtrends voor 2018. https://t.co/ji1Zqpxl4a"

gerrit van elst @elst126
"RT @foodinspiration: Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien steed… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien st… https://t.co/IS4v74kKZ2"

Dilmah Nederland @DilmahNL
"Food Inspiration over "de belangrijkste foodtrends voor 2018. foodtrend #03: Viva la terroirism! In 2018 geldt: hoe… https://t.co/QtEMsxpJWB"

Santa Chris @Alberti2Chris
"RT @anatlus89: Finished my yummy dish of #shrimpscampi with #linguine #pasta on stream earlier tonight! #Cooking streams have been fun so f… "

Butchers @gwaunmeats
"A "slow roasted pork belly" recipe... looks delish! #foodinspiration https://t.co/K1YpXzBApj"

Laura Meerveld @laurameerveld
"Bouillon, de nieuwe koffie. [@brodoNYC] | | https://t.co/KgPSnWCH64 | https://t.co/3aoOYEMLRw https://t.co/cAwWBvl4XZ"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Lunch & inspiratie over de reis naar een duurzamer foodaanbod van #Bakerstreet op ons HQ. https://t.co/nsHcz7BpRG"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @MaaikedeReuver: Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #03: Viva terroirism! https://t.co/izfrkcpcDM"

Deli2go_NL @Deli2go_NL
"RT @MaaikedeReuver: Bedankt voor de lunch en jullie verhaal @Deli2go_NL @BakerstreetNL @rogiersoetens! https://t.co/J2X1R1wGpS"