http://www.foodinspiration.nl http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.com

What women want: female horecadesign

6 maart 2015    Reoewein Niesten   

Female horecadesign zonder generaliserend te worden. Conceptexpert @Reoewein vertelt hoe je vrouwen verleid.

Vrouwen worden een steeds belangrijkere doelgroep voor ondernemers. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor meer dan 80% van alle aankoopbeslissingen. Ze maken een steeds groter deel uit van de arbeidsmarkt en gaan steeds meer verdienen. Zo’n 58,1% procent van de vrouwen in Nederland nam in 2014 deel in de arbeidsmarkt tegenover 44,6% in 1996 (CBS). Ook in de foodservice heeft de vrouw steeds meer invloed. Maar wat zijn de behoeften van vrouwen in de horeca? En hoe speel je daarop in? Wij spraken met Andrew Theunissen, designer bij Aces of Space over de laatste trends in ‘female’ horeca design.

De vrouw van vandaag heeft een drukbezette agenda, een carrière, een sociaal leven en neemt daarnaast vaak nog de rol op zich van het onderhouden van het gezin. Ze hecht waarde aan kwaliteit boven kwantiteit en heeft ‘spending power’. Wij geloven dat je op twee manieren kunt inspelen op deze doelgroep door middel van design

1. Drukke levensstijl

Enerzijds zou men kunnen inspelen op de vrouwelijke doelgroep door een oplossing te bieden voor hun drukbezette agenda door middel van convenience en healthy concepten.

Een voorbeeld van een healthy food concept is Sweetgreen. Sweetgreen is een healthy concept in de VS. Sweetgreen werkt met lokale en biologische ingrediënten afkomstig van lokale boeren. Voor het menu werken ze met drie kernwaarden; delicious, healthy en transparant. De gerechten zijn simpel en puur en aan te passen aan ieder zijn persoonlijke smaak. Het design van de outlets reflecteert hun visie: puur en eerlijk. Zo maken ze gebruik van FSC-gecertificeerde materialen, LED-verlichting en sloophout voor hun meubels.

2. Lifestyle

Anderzijds kun je inspelen op de vrouwelijke doelgroep met concepten die meer gericht zijn op het sociale- en lifestyle aspect, welke hun sociale leven ondersteunt en ze een ‘break’ biedt van de dagelijkse routine. Een omgeving creëren die vrouwen op het gemak stelt, waarin ze zich gewaardeerd en comfortabel voelen, is naar onze mening het belangrijkste element in ‘female’ design. Wij geloven dat een ‘girly’ en overdreven vrouwelijke aanpak zelfs averechts kan werken. Hier schuilt het gevaar dat ze zich ‘gegeneraliseerd’ voelen. De focus moet meer op het individu liggen. Het lifestyle-element is hierbij heel erg belangrijk.

Dit specifieke lifestyle-element zou in de algemene brand identity van het concept moeten worden verwerkt en vertaald in alle lagen van het concept. Zo wordt de juiste sfeer en ervaring gecreëerd.

Cool female concepts

Het verschil tussen design voor mannen en voor vrouwen is dat vrouwen over het algemeen gevoeliger zijn voor de details in een horeca-ervaring. Ze ‘analyseren’ de ervaring meer en vragen daarom een meer ‘gevoelige’ aanpak, met een focus op de kwaliteit van de volledige ervaring. Niet alleen de omgeving, maar ook de kwaliteit van de service is hierbij een belangrijk aandachtspunt.

Een goed voorbeeld van een female concept is Bilder & De Clercq. Zij combineren twee waarden die voor de vrouw van vandaag belangrijk zijn, namelijk convenience en gezondheid. Bilder & De Clercq biedt een eenvoudige oplossing voor de vraag ‘wat zal ik vanavond doen met eten?’. In hun winkels presenteren ze hun recepten en alle benodigde ingrediënten om het gerecht te bereiden in exact de juiste hoeveelheden. Zo voorkomen ze verspilling en maken ze de bereiding van de gerechten extra makkelijk. Alle ingrediënten zijn van topkwaliteit en elke week zijn er weer nieuwe, inspirerende en seizoens- en streekgebonden recepten bij hen verkrijgbaar.

Momenteel wordt het Harper’s Bazaar fashion & lifestyle café ontwikkeld; een concept gericht op social dining. Vrouwelijke elementen die terugkomen in het concept zijn het lifestyle-element, welke zich richt op fashion, art en healthy foods in een sociale dining setting. Het concept opent eind 2015 in Dubai.

Waar liggen de kansen?

Voor de toekomst denken wij dat op de volgende punten kansen liggen op het gebied van female horecadesign:
• Inspelen op lifestyle, welke ook een verschuiving met zich meebrengt van retail naar hospitality;
• Een gepersonaliseerde experience door persoonlijke engagement;
• Samenwerking met merken (digitaal, media of retail) die zich op vrouwen richten; en deze in een tastbare omgeving verwerken, zodat deze merken een fysieke ervaring kunnen bieden.

What women want

Kortom, wanneer men wil inspelen op deze vrouwelijke doelgroep is het belangrijk om een lifestyle te creëren welke vrouwen aanspreekt. De elementen comfort en convenience zijn hierin belangrijk, maar ook kwalitatief goede producten en service. Het is belangrijk om een omgeving te creëren waar ze even kunnen ontsnappen aan hun dagelijkse routine.

Nog meer weten over female concepts en de opkomst van de vrouwelijke entrepreneur in onze wereld van food & hospitality? 

Foto Mad Men: AMC


 

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Super Sibaris

Is het al lastig om in Lima slecht buiten de deur te eten, bij Sibaris in Lima klopt werkelijk alles.

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

5 Seconds of Summer

Tijdens het zomerseizoen blijft je anders zo goeddraaiende restaurant leeg. Herkenbaar gevoel? Lees dan vooral verder.

Talent gaat mooie toekomst tegemoet

Tijdens @tvdtoekomst zit @Culiluci bij juryleden Jacob Jan Boerma @rest_deLeest en Edwin Vinke @krommewatergang.

Fucking Perfect? Fucking Respect!

Voor de documentaire Fucking Perfect over @SergioHerman vraagt @JeroendeZeeuw wat meer Fucking Respect.

Houden van mannen

Wat moeten we toch met die bokken, stieren en hanen? @megamarijke van @YFM_Br en @YFM_NL blogt erover.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Leonie Pluyter @Leoniepluyter
"In de laatste weken van het jaar presenteert Food Inspiration je de belangrijkste foodtrends voor 2018. https://t.co/ji1Zqpxl4a"

gerrit van elst @elst126
"RT @foodinspiration: Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien steed… "

Food Inspiration @foodinspiration
"Food Inspiration brengt je de belangrijkste #foodtrends voor 2018. #Food #trend 04: #Hyperspecialisatie. We zien st… https://t.co/IS4v74kKZ2"

Dilmah Nederland @DilmahNL
"Food Inspiration over "de belangrijkste foodtrends voor 2018. foodtrend #03: Viva la terroirism! In 2018 geldt: hoe… https://t.co/QtEMsxpJWB"

Santa Chris @Alberti2Chris
"RT @anatlus89: Finished my yummy dish of #shrimpscampi with #linguine #pasta on stream earlier tonight! #Cooking streams have been fun so f… "

Butchers @gwaunmeats
"A "slow roasted pork belly" recipe... looks delish! #foodinspiration https://t.co/K1YpXzBApj"

Laura Meerveld @laurameerveld
"Bouillon, de nieuwe koffie. [@brodoNYC] | | https://t.co/KgPSnWCH64 | https://t.co/3aoOYEMLRw https://t.co/cAwWBvl4XZ"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Lunch & inspiratie over de reis naar een duurzamer foodaanbod van #Bakerstreet op ons HQ. https://t.co/nsHcz7BpRG"

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @MaaikedeReuver: Foodtrends voor 2018 gepresenteerd door @foodinspiration. Foodtrend #03: Viva terroirism! https://t.co/izfrkcpcDM"

Deli2go_NL @Deli2go_NL
"RT @MaaikedeReuver: Bedankt voor de lunch en jullie verhaal @Deli2go_NL @BakerstreetNL @rogiersoetens! https://t.co/J2X1R1wGpS"